Boleh ke kurus cepat dan sihat tanpa ubat?

 Assalamualaikum semua pembaca. Alhamdulillah, kita dah menghampiri ke penghujung Ramadan dah. Tak terasa masa berlalu begitu cepat. Harini dah 23 Ramadan. Tinggal kurang lebih seminggu lagi kita akan menyambut syawal. Masa yang ada ini, seharusnya kita manfaatkan sebanyak banyaknya untuk beribadah kepada Allah swt sebab peluang 'Bulan Ibadah' ini hanya ada sebulan dalam setahun. Sentiasalah berdoa Moga Allah mengampuni segala dosa kita. 

Puasa itu sendiri banyak manfaat, terutama kepada tubuh kita. Ketika inilah, kita akan makan ketika berbuka dan ketika bersahur sahaja. Setiap syariat yang Allah wajibkan kepada hamba dia, ada manfaat tersendiri. Bahkan cara berpuasa untuk kurus ini ada kaedah yang orang barat perkenalkan iaitu 'Intermittent Fasting'. Kebiasaannya, ketika bulan puasa ni, ramai yang nak kurus untuk hari raya kan? Ada yang guna alternatif nak kurus dengan cepat dengan mengambil ubat kurus yang banyak terdapat dipasaran  Jangan tersilap guna kaedah ya kawan-kawan, bimbang akan beri kesan pada tubuh kita. Sebenarnya, kita boleh kurus tanpa menggunakan ubat kurus pun. Saya cuba kongsikan tips macam mana cara kita boleh kurus tanpa menggunakan ubat ubatan. Hanya usaha dari kita. Kurus dan sihat. 


1. Setkan minda kita untuk kurus 

Bila kita dah bertekad untuk kurus, kita perlulah sentiasa fokus dan set minda kita yang kita sedang menguruskan badan. Jangan pula kita tangguh, dari esok ke esok pula ya untuk mulakan misi kurus kita itu. Sebenarnya, kurus ni, kurus untuk sihat. Kita nak amalkan pemakanan yang sihat. Jadi kita kenalah istiqamah ya. Juga sabar melawan nafsu makan.

2. Kira kalori untuk setiap makanan yang kita ambil

Pengiraan kalori untuk setiap setiap makanan penting ya dalam misi menguruskan badan kita supaya kita tahu berapa banyak kalori yang kita makan 






Comments

Popular posts from this blog

SHAKLEE HELLO NEW YOU SET

Insentif Shaklee Malaysia peluang terbaik untuk anda

RAYA DENGAN SHAKLEE